داشبورد مسائل عمومی حکمرانی
دستیار هوشمند حکمرانان و پژوهشگران در شناسایی مسائل
صفحه اصلی
داشبورد مسائل عمومی
راهنما
درباره ما
تماس با ما
خروج
ورود
تعارضهای سیاستگذاری و شاخصگذاری در برخی حوزه های زیستبوم اوان کودکی
توضیحات :
در حالیکه طبق بند 4 ماده 2 اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک- توجه به شأن حاکمیتی در تنظیم گری، برنامه ریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و تعیین استانداردها، شاخص¬ها و سنجه¬های تعلیم و تربیت دوران کودکی -، مسئولیت تنظیمگری از طریق تعیین ضوابط و شاخصها به صراحت و به صورت انحصاری در حوزه مأموریتهای این سازمان تعریف شده اما پراکندگی و تعدد سایر دستگاهها و نهادهایی که از قبل درحوزه اوان کودکی مسئولیت داشتنه اند، عملاً هرگونه امکان تنظیمگری را از این سازمان سلب کرده است. به عنوان مثال در موضوع «کتاب» به استناد ماده مصوبات جلسات 147، 148 و 149 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل هیئت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان و بر اساس تبصره 3 ماده یاد شده و با توجه به بخش های الف و ب ماده 3 مصوبه های مذکور، تهیه آیین نامه نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان در دستور کار هیئت نظارت قرار گرفت و در تیرماه 1384 آیین نامه آن در 14 ماده، 69 بند و 8 تبصره به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و لازم الاجرا شد. یا در موضوع اسباب بازی اساسنامه شورای نظارت بر اسباب بازی در جلسه 422 مورخ 16/4/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشتمل بر یک مقدمه، نه ماده و شش تبصره به تصویب رسیده است که زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت میکند.
حوزه مشکل :
حکمرانی آموزش
زیرحوزه مشکل :
سایر
استان نویسنده مشکل :
تهران
شهر نویسنده مشکل :
تهران
موقیعیت جغرافیایی :
ملی
سطح مشکل :
کشور
ریشه مشکل :
تعارضات بین سیاست گذاری و شاخص گذاری به دلیل عدم یکپارچگی
مشکلات آتی :
کاهش عدالت اجتماعی، عدم امکان ارزیابی عملکرد دستگاهی و مأموریتی، افزایش هزینه¬های دولت به دلیل پدیده لوث شدن مسئولیت¬ها و عدم امکان بررسی پیامدهای خط¬مشی¬ها و سیاست¬ها و ....
ذینفعان مشکل :
آحاد ملت ایران، سیاست¬گذارن و خط¬مشی¬گذاران حوزه آموزش، کودکان ایران زمین و والدین آن¬ها، دولتمردان و مسئولان دستگاه¬های ذیربط، پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و آموزش عمومی
راهکارهای پیشنهادی :
طبق بند 4 ماده 2 اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک - سیاست گذاری و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامه ها، روش ها، مواد و محصولات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب و چندرسانه ای ویژه کودکان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودک در عرصه های اجتماعی و فضای مجازی با جلب مشارکت دستگاه ها ونهادهای ذی¬ربط -(مصوب جلسه ۸۳۶ مورخ 7/۱۱/1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و اصلاحیه ماده (٢) قانون مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی (مصوب 20/٩/1402 مجلس شورای اسلامی)- ارایه برنامه، تدوین محتوا، تعیین شاخص¬های آموزشی، پرورشی، زیستی، بهداشتی و استانداردهای فضا و تجهیزات، شایستگی¬های منابع انسانی، صدور مجوز و نظارت بر مهدهای کودک، کودکستان¬ها، مراکز پیش¬دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و یا هر عنوان دیگری که مسئولیت مراقبت، رشد پرورش و آموزش و تربیت کودکان بدو تولد تا شش سال تمام را عهده¬دار هستند، با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است-، مسئولیت سیاست¬گذاری و تعیین ضوابط و قواعد زیستبوم اوان کودکی(بدو تولد تا شش سال تمام) در حوزه مأموریت¬ها، وظایف و فعالیت¬های این سازمان است. در این راستا نیاز به بازتعریف نقش¬ها، وظایف، ساختار و مسئولیت¬های اختصاصی سازمان¬های همکار با وظایف تقریباً موازی و گاهاً متداخل، با توجه به شأن حاکمیتی و متولی بودن سازمان در حوزه سیاست-گذاری، تنظیم¬گری و شاخص¬گذاری تعلیم و تربیت زیستبوم اوان کودکی بر اساس نظام جامع تعلیم و تربیت دوره اوان کودکی است. طابق با آییننامه حمایت از رشد اوان کودکی در هیئت دولت مصوب 19/4/1403 دستگاههایی که بخشی از فعالیت هایشان برای مخاطب اوان کودکی است نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیما باید خدمات مربوط به اوان کودکی را با تعامل مؤثر سازمان ملی تعلیم و تربیت ارائه کنند. تحقق این امر اما نیازمند تصویب قانون جامعی در این حوزه است.
پیامدهای مورد انتظار :
افزایش عدالت اجتماعی عدالتی، امکان ارزیابی عملکرد دستگاهی و مأموریتی و برنامه ریزی های صحیح با توجه به دریافت بازخور، کاهش هزینه¬های دولت به دلیل رفع مشکلات مطرحه و امکان¬پذیری بررسی پیامدهای خط¬مشی-ها و سیاست¬ها و ....
ثبت کننده مشکل:
سازمان ها
ورود / ثبت نام
×
نام کاربری
*
رمز عبور
*
مرا به خاطر بسپار