داشبورد مسائل عمومی حکمرانی
دستیار هوشمند حکمرانان و پژوهشگران در شناسایی مسائل
صفحه اصلی
داشبورد مسائل عمومی
راهنما
درباره ما
تماس با ما
خروج
ورود
خلاء قانونی برای گسترش پوشش دوره پیش از دبستان
توضیحات :
به استناد بند 4 ماده6 اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مکلف است، ظرفیت و تسهیلات برای پوشش کامل کودکان دوره دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی) طی یک دوره 7 ساله(1407-1400) را فراهم نماید. با وجود تأکید صریح بر اهمیت دوره پیش¬دبستانی 2 ( کودکان شش ساله) در اسناد بالادستی از جمله راهکارهای 5-1 و 3-5 سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و مصوبه¬های شماره 699 به تاریخ 28/11/1382 و 770 به تاریخ 25/4/1387 شورای عالی آموزش، نگاهی به روند نرخ ثبت نام این دوره طی سالیان متمادی، نشان از عدم پوشش صد درصدی این دوره بوده است. بخشی از این امر ناشی از عدم فراهم نمودن ظرفیت و تسهیلات و بخش دیگر ناشی از خلاء قانونی برای الزامی نمودن این دوره مهم برای ورود به دبستان بوده است. لذا برای پوشش دوره دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی)، مسئله پررنگ¬تر خواهد شد. در این راستا یکی از مهمترین چالش حوزه اوان کودکی فقدان تمهیدات و تکالیف قانونی برای رسیدن پوشش دوره دم کودکی به¬ویژه پیشدبستانی به ۱۰۰ درصد با اولویت مناطق و کودکان لازم التوجه (عشایری، روستایی، دوزبانه، حاشیهشهرها و مرزی) است
حوزه مشکل :
حکمرانی آموزش
زیرحوزه مشکل :
آموزش عمومی (آموزش و پرورش)
استان نویسنده مشکل :
تهران
شهر نویسنده مشکل :
تجريش
موقیعیت جغرافیایی :
ملی
سطح مشکل :
کشور
ریشه مشکل :
خلاء قانونی برای گسترش پوشش دوره پیش از دبستان
مشکلات آتی :
بی عدالتی و تبعیض، آسیب¬های اجماعی، افزایش مردودی، افزایش تکرارپایه، افزایش ترک تحصیل، افزایش هزینه¬های دولت
ذینفعان مشکل :
آحاد ملت ایران، سیاست¬گذارن و خط¬مشی¬گذاران حوزه آموزش، کودکان ایران زمین و والدین آن¬ها، مسئولی دستگاه¬های ذیربط، پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و آموزش عمومی
راهکارهای پیشنهادی :
با توجه به اهمیت و ابعاد متنوع موضوع راهبردی تربیت کودکان زیر ۷ سال و همچنین تأکید راهکارهای 5_1 و 5_3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تصریح بند 4 ماده 6 اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر حمایت از اقشار کم برخوردار و همچنین پوشش ۱۰۰ درصدی دوره پیش دبستان تا سال 1407 اشاره شده است. طبق بررسی های انجام شده میزان سرانه هزینههای لازم برای برگزاری یک دوره نه ماهه تحصیلی (شامل هزینه حقالتدریس مربی، بسته تربیتی-آموزشی، تأمین فضای استاندارد، تجهیزات مورد نیاز و...) به ازای هر نوآموز و مطابق با هزینههای سال 1403 بهطور میانگین 50 میلیون ریال برآورد می شود. در گام نخست به ترتیب برای رایگان کردن دهک اول به 7.107 میلیارد ریال اعتبار و برای نیمهرایگان کردن دهک دوم و سوم به 9.759 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. با توجه به موضوع اشاره شده، بهویژه تغییر رویکرد کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای منطقه در افزایش میزان سرمایهگذاری در دوره اوان کودکی و نقش مستقیم و مؤثر آن در افزایش کیفیت و پیشرفت تحصیلی پایههای بعدی (به ویژه دوره ابتدایی) و رشد اقتصادی کشورها، مهمترین چالش حوزه اوان کودکی فقدان تمهیدات و تکالیف قانونی برای رسیدن پوشش دوره پیشدبستانی به ۱۰۰ درصد با اولویت مناطق و کودکان لازم التوجه (عشایری، روستایی، دوزبانه، حاشیهشهرها و مرزی) است. برای حل این چالش باید حداقل دوره یکساله پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی در نظام آموزشی کشور مستقر شود. علاوه بر تصویب قوانین مشخص و ایجاد ردیف های اختصاصی برای حمایت و تسهیلگری شرایط برای خانواده ها افزایش پوشش دوره پیش دبستانی موضوع سیاست های نرم برای ارتقای فرهنگ والدگری نیز است. این در مواجهه با فقر فرهنگی برخی از خانواده ها نیازمند توجه ویژه ای است. راهکار دیگر: برای حل این چالش باید حداقل دوره یکساله پیش از دبستان (دوره پیش¬دبستانی2) به عنوان یک دوره رسمی در نظام آموزشی کشور مستقر شود.
پیامدهای مورد انتظار :
توسعه عدالتی و رفع تبعیض، افزایش رفاه، کاهش آسیب¬های اجماعی، کاهش مردودی، کاهش تکرارپایه، کاهش ترک تحصیل، کاهش هزینه¬های دولت
ثبت کننده مشکل:
سازمان ها
ورود / ثبت نام
×
نام کاربری
*
رمز عبور
*
مرا به خاطر بسپار