داشبورد مسائل عمومی حکمرانی
دستیار هوشمند حکمرانان و پژوهشگران در شناسایی مسائل
صفحه اصلی
داشبورد مسائل عمومی
راهنما
درباره ما
تماس با ما
خروج
ورود
تعدد مراکز سیاست گذار و قانون گذار در آموزش عمومی و پراکندگی تصمیمگیریها و مسئولیتپذیری
توضیحات :
تعدد مراکز و نهادهای سیاستگذار و تنظیمگر دوره آموزش عمومی سبب تداخل و کژکارکردی امر سیاستگذاری، تنظیمگری، ارزیابی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی میشود. 1. مجمع تشخیص مصلحت نظام (تدوین سیاستهای کلی نظام) 2. مجلس شورای اسلامی (کمیسیون تحقیقات و آموزش) 3. شورای انقلاب فرهنگی (ستاد تعلیم و تربیت) 4. شورای عالی آموزش و پرورش 5. هیئت دولت (سازمان برنامه و بودجه - معاونت فرهنگی و اجتماعی) 6. شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی 7. شورای عالی نوجوانان و جوانان مجموعا برخی از نهادهایی هستند که به صورت مستقیم در حوزه سیاستگذاری یا قانونگذاری اعمال اراده می کنند. این امر که به وضوح فاصله گرفتن از قانون اساسی بهشمار میرود سبب شده است تا با پراکندگی، موازی کاری، شلختگی و البته تعارضهای جدی در حوزه کارکردهای حکمرانی (چون خطمشی گذاری، تنظیمگری، حکمرانیسنجی و ...) مواجه باشیم. که این چالش 16 میلیون دانش آموز، 1 میلیون معلم و دهها میلیون خانواده را به طور مستقیم و فرآیند توسعه عمومی کشور در میان مدت و بلندمدت را به طور غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از مهمترین دلایل عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 13 سال اخیر بوده است. از سویی دیگر عمده این نهادها و مجموعه ها به صورت مستقیم از طرف مردم انتخاب نمی شوند و یکی از مهمترین اصول حکمرانی یعنی مشارکت اثربخش ذینفعان رخ نمی دهد و عامه مردم (به ویژه خانوادههای دارای دانش آموز و معلمان) امکان اعمال نظر و اعمال اراده در بسیاری از تصمیمگیری ها را ندارند.
حوزه مشکل :
حکمرانی آموزش
زیرحوزه مشکل :
آموزش عمومی (آموزش و پرورش)
استان نویسنده مشکل :
تهران
شهر نویسنده مشکل :
تهران
موقیعیت جغرافیایی :
ملی و سراسری
راهکارهای پیشنهادی :
این موضوع که سد بسیار بزرگی در مسیر حکمرانی آموزش عمومی کشور است. پیشنهاد می شود با اتکا به تصریح قانون اساسی در تبیین وظیفه ذاتی ظرفیت قانون گذاری و نظارت بر قانون و هم چنین امکان اعمال اداره مستقیم مردم در انتخاب نمایندگان مجلس، وظایف تقنینی به مجلس شورای اسلامی وارد واگذار شود و سایر نهادها صرفا به عنوان بازوهای کارشناسی و مشورتی عمل کنند تا تعارضات سیاست گذاری به حداقل برسد. ضمنا تقسیم کار مشخص و یکپارچه بین لایه های مختلف خط مشی گذاری به صورت منطقی انجام شود تا هر نهادی وظایف و دایره اختیارات و مسئولیت خود را بشناسد و در چارچوب ان نیز پاسخگو باشد. با چنین بازآرایی تازه امکان حکمرانی سنجی فراهم خواهد شد.
ثبت کننده مشکل:
دانشجویان
ورود / ثبت نام
×
نام کاربری
*
رمز عبور
*
مرا به خاطر بسپار