داشبورد مسائل عمومی حکمرانی
دستیار هوشمند حکمرانان و پژوهشگران در شناسایی مسائل
صفحه اصلی
داشبورد مسائل عمومی
راهنما
درباره ما
تماس با ما
خروج
ورود
عدم طراحي خدمات دولتي شهروند محور
توضیحات :
با توجه به اصول قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران، نظریه خدمات عمومی یکی از اصلیترین مبانی وجود دستگاه اداری دولت محسوب میشود و فلسفه وجودی دولت، ارائه خدمات عمومی است. و مشکل بسيار مهم اين است که علي رغم هزينه هاي هنگفت دولت در ارائه خدمات به شهروندان، هم مردم و هم مديران و کارمندان از کيفيت خدمات ارائه شده ناراضي هستند يکي از حلقههاي مفقوده در اين حوزه نبوده ساز و کار مناسب براي مشارکت شهروندان در طراحي خدمات دولت است.
حوزه مشکل :
حکمرانی عمومی و اداری
زیرحوزه مشکل :
ساختار حکمرانی
استان نویسنده مشکل :
تهران
شهر نویسنده مشکل :
تهران
سطح مشکل :
کشور
ریشه مشکل :
1- نبود بستر مناسب براي مشارکت شهروندان و اعمال نظرات آنها در طراحي خدمات دولت 2- عدم توجه به اهميت تفکر طراحي در بين مديران ارشد سازمانها 3- عدم تدوين دورههاي آموزشي حين خدمت در حوزه تفکر طراحي و متعاقبا عدم تربيت نيروي انساني در اين حوزه عدم 4- در نظر نگرفتن جايگاه ساختاري براي اشاعه و ترويج اين موضوع در ساختار سازماني دولت به منظور تقويت و ترويج اين موضوع
مشکلات آتی :
مهمترين مشکلي که در اين حوزه رخ خواهد، کاهش رضايت مردم از خدمات دولتي و هدر رفتن منابع دولت در ارائه خدمات دولتي و کاهش بهرهوري است.
ذینفعان مشکل :
ذي حقان: مردم، کارمندان و سازمان هاي بخش عمومي و خصوصي ذي نفوذان: سازمان اداري و استخدامي کشور و سازمان برنامه و بودجه و وزرارتخانه ها
راهکارهای پیشنهادی :
ايجاد آزمايشگاه طراحي خدمات دولت در اين آزمايشگاه خدماتي که قرار است به مردم ارائه شود بعد از آنکه استانداردهاي لازم را کسب نمود (اين استانداردها توسط دولت تعيين ميشود) به منظور ارزيابي شهروند محور بودن به آزمايشگاه طراحي خدمات دولت ارسال خواهد شد، در اين آزمايشگاه متخصصان حوزه طراحي خدمت، آنها را با مشارکت مردم (ضروري است مدل مشارکت مردم طراحي شود) مورد تست و ارزيابي قرار ميدهند. در صورتي که مبتني بر نياز مردم طراحي شده باشد مجوز ارائه خدمت صادر خواهد شد در غير اين صورت، عيب و نواقص آنها احصا و براي طراحي مجدد به دستگاه اجرايي ارجاع خواهد شد.
پیامدهای مورد انتظار :
1-افزايش رضايت عمومي 2-حرکت به سمت نظام اداري مردم پايه 3- افزايش بهره وري
ثبت کننده مشکل:
سازمان ها
ورود / ثبت نام
×
نام کاربری
*
رمز عبور
*
مرا به خاطر بسپار